W organizacji istnieją dwa nurty komunikacji: formalna i nieformalna. Im bardziej są spójne, tym większa jest efektywność komunikacji wewnętrznej. W zmniejszaniu komunikacyjnego dysonansu kluczową rolę odgrywa nieformalna pozycja komunikatora – dzięki niej ma on dostęp do informacji krążących między pracownikami oraz wpływ na budowanie zrozumienia i realizację celów komunikacyjnych. Może też zidentyfikować potencjalne szanse i zagrożenia dla organizacji. Silna pozycja komunikatora jako nieformalnego lidera opinii wspiera budowanie relacji w firmie, między działami i pracownikami.
Celem warsztatów jest rozwój kompetencji komunikacyjnych osób zajmujących się komunikacją wewnętrzną pod kątem budowania pozycji nieformalnego lidera opinii.
Warsztat w szczególności dedykowany jest:
- osobom na stanowiskach związanych z komunikacją wewnętrzną
- osobom należącym do zespołów zarządzających narzędziami komunikacji wewnętrznej
- osobom odpowiedzialnym za branding i CSR
Wiodącą metodą warsztatów są ćwiczenia indywidualne i zespołowe. Podczas odgrywania ról w scenkach wzorowanych na rzeczywistych sytuacjach, rozwijają umiejętności komunikowania się i budowania swojej pozycji. Elementy wykładowe dostarczają praktyczną wiedzę, a moderowane dyskusje i ćwiczenia pozwalają na przełożenie jej na praktykę.
Tematyka warsztatów:
MODUŁ I: Komunikacja jako po(d)stawa
Jak formalne umocowanie komunikatora wpływa na jego nieformalną pozycję?
Jakie są powiązania między kulturą organizacji a nieformalnymi rolą i pozycją komunikatora?
Jakie mechanizmy rządzą postrzeganiem?
Jakie są prawidła efektywnej komunikacji? Jakie zakłócenia mogą występować w komunikacji?
MODUŁ II: Codzienność komunikatora
Jak stawiać pierwsze kroki w budowaniu nieformalnej pozycji?
Jak budować pozycję lidera opinii wykonując codzienne obowiązki?
Jak wykorzystać komunikację formalną do budowania pozycji nieformalnej?
MODUŁ III: Komunikator jako rzecznik pracowników
Jak pozyskać zaufanie pracowników i budować swoją wiarygodność?
Jak zachować granicę między pełnieniem formalnej i nieformalnej roli nie stawiając murów?
MODUŁ IV: Komunikator jako strategiczny partner zarządu i menedżerów
Jak budować nieformalny autorytet wśród kadry zarządzającej?
Jak zgłębiać potrzeby i problemy komunikacyjne i relacyjne menedżerów?
Jak udzielać wsparcia i wskazówek nie podważając autorytetu a budując relację?
MODUŁ V: Komunikator jako agent zmian w organizacji
Jakie emocje powodują ludźmi w zaskakujących sytuacjach?
Jak wykorzystać nieformalną pozycję do wzmocnienia komunikacji formalnej?
Jak budować i zarządzać nieformalnym zespołem? Jak radzić sobie z wewnętrznym konfliktem?
MODUŁ VI: Komunikator jako negocjator i mediator
Jak nie znaleźć się między młotem a kowadłem?
Jak wspierać rozwiązywanie konfliktów?
Jak budować pozycję wśród członków związków zawodowych i rad pracowniczych?
Trener: Karolina Dulnik
Absolwentka Wyższej Szkoły Przedsiębiorczości i Zarządzania im. Leona Koźmińskiego w Warszawie i podyplomowych studiów Public Relations na Uniwersytecie Warszawskim.
Praktyk zarządzania komunikacją i informacją z ponad dziesięcioletnim doświadczeniem. Była odpowiedzialna za przygotowanie i wdrożenie strategii komunikacji wewnętrznej w Servisco, DHL, IKEA, DPD, także w integracji Servisco z Danzas i DHL. Prowadziła działania public relations w branżach TSL i nieruchomości oraz w kulturze.
Juror konkursów i prelegent spotkań branżowych (Internale, Konkurs Biuletnów Firmowych Agape, Tuba, Klub Strategów Marketingu, Epr, Światowy Tydzień Przedsiębiorczości).
Wykładowca (Wyższa Szkoła Bankowa we Wrocławiu, Wyższa Szkoła Bankowa w Opolu, Łużycka Wyższa Szkoła Humanistyczna, Collegium Civitas, Akademia Górniczo-Hutnicza).
Od września 2009 roku zajmuje się doradztwem, szkoleniami, warsztatami i mentoringiem z zakresu komunikacji w organizacji. Jej wiedzy i doświadczeniu zaufali m.in.: TUV Rheinland, DSV, Softtutor, Tesco, Instytut Lotnictwa, Ipsen, Sygma Bank, Kraft Foods, BIK S.A., Tate&Lyle, Amica Wronki, Tramwaje Warszawskie, JTI Polska, Oriflame Poland, UPC, MAN Bus, Orange, PLAY, Koleje Mazowieckie, Polska Agencja Żeglugi Powietrznej, Proseat, Dalkia, Polska Grupa Energetyczna S.A., Rhodia, KGHM, GBS Bank, General Electric.
Terminy 2013:
18-19 czerwca - wakacyjna promocja: -10% ceny!
12-13 września
12-13 grudnia
Szczegółowe informacje: AKW@dulnik.com.pl
Akademia Komunikacji Wewnętrznej DULNIK communico to cykl otwartych warsztatów doradczych, przygotowujących do kompleksowego zarządzania komunikacją wewnętrzną w organizacji. Ich celem jest przekazanie praktycznej wiedzy i umiejętności z zakresu realizacji działań komunikacyjnych w firmie.
Pozostałe warsztaty odbywające się w ramach Akademii Komunikacji Wewnętrznej:
Audyt Komunikacji Wewnętrznej
Strategia Komunikacji Wewnętrznej
Narzędzia Komunikacji Wewnętrznej
Biuletyn Firmowy
Intranet i Media Społecznościowe w Komunikacji Wewnętrznej
Wolontariat Pracowniczy w Kształtowaniu Kultury i Wizerunku
Storytelling i Kształtowanie Kultury Organizacji
Kompetencje Komunikacyjne a Autorytet Menedżera
Komunikacja Wewnętrzna w Kryzysie i Zmianach
Uczestnictwo w warsztatach Akademii Komunikacji Wewnętrznej jest równoznaczne z zaproszeniem do przystąpienia do Klubu Komunikacji Wewnętrznej.